Thursday, March 6, 2008

Sex !


Jeg vil gerne benytte dags post til at gøre opmærksom på et aspekt af den feminiske science fiction som statistisk set interesserer alle mænd(ersker): Reproduktion eller blot sex.

Da den feministiske SF kom frem handlede meget som samfund, om politik og om særlige kvindelige dyder (forstået som evner, ikke udseende!), osv. De feministiske forfattere overraskede mig - ikke så meget ved deres køn eller kønspolitiske plotelementer, men simpelthen på kvaliteten af deres historier. De var bare alle sammen så utroligt godt skrevet at jeg i en periode hellere ville læse dem end så mange andre.

Ofte blev der brugt den gimmick at der slet ingen mænd var, så derfor kunne man frit udfolde sig med den kvindelige utopi - også mænd skrev med denne præmis, og der blev skrevet mange gode universitetsopgaver ved at sammenligne de to forskellige kvindelige universers bestanddele.

Men hvordan viderefører man slægten, når der ingen mænd er? Det har min yndlingsblog, Biology in Science Fiction netop postet et rigtigt godt indlæg om, så der vil jeg dirigere evt interesserede hen.

- og følg de gode links også!

No comments:

Post a Comment