Wednesday, March 5, 2008

Gary Gygax er død !

En af mine helte, Dungeons & Dragons opfinderen Gary Gygax døde tirsdag morgen efter længere tids sygdom. Han blev 69 år gammel.

Gygax og Dave Arneson udviklede D&D i 1974 på basis af middelalderlige personer og mytiske monstre. Spillet blev kendt for dets karakterisktiske mangesidede terninger, og er en genial kombination af strategisk brædtspil, terningernes tilfældigheder og rollespillets overbevisningsevne.

Selv så jeg første gang spillet i filmen E.T i 1982, og fór ud og bestilte det. Op gennem firserne var det vort faste mødepunkt - ja, jeg fandt sågar min kvinde henover D&D spillepladen! Hvilket fik de andre nørder til at sukke efter flere kvinder i vores spillegruppe. Idag er det min datter der mødes med venner til en gang rollespil, og det er ikke længere kun D&D der spilles men GURPS eller eet af de andre senere afarter og videreudviklinger af Gygax og Arnesons geniale ide.

Gygax selv spillede D&D fast hver uge helt frem til januar i år. og var meget lykkelig for de mange besøg han fik igennem alle årene fra taknemmelige fans der droppede forbi.

Ære være hans minde...

No comments:

Post a Comment